Een competitieve en betrouwbare rallyauto, dat is de RALLY CRUISER T1. De nieuwste telg in de ORD Off-Road Rally Development familie komt tussen een T2 auto en de brute ORD LAND CRUISER in en maakt gebruikt van de bewezen techniek van de Toyota HDJ80 met 4.2L 6 cylinder turbo diesel met 24 kleppen. We bouwen een standaard Land Cruiser HDJ80 24v TD compleet om voor competitiegebruik, maar behouden de originele aandrijflijn en het chassis. Dat geeft de RALLY CRUISER een betrouwbare en betaalbare basis. Er wordt gewerkt met de beste componenten en bouwen een complete en veilige auto, waar je met vertrouwen aan bijvoorbeeld het NK OffRoad Racing Series, de Breslau Cross Country klasse of de Libya Rally mee kunt doen.

De auto wordt compleet volgens het FIA T1 reglement opgebouwd, zodat je een veilige auto hebt waar je overal mee aan de start kunt verschijnen. In de werkplaats van de speciale wedstrijdafdeling van ORD Off-Road Rally Development / 4×4 Centrum Ermelo wordt de auto compleet gestript en aangepast. De auto krijgt een compleet nieuwe look als snelle Rally pickup en de techniek om dat waar te maken. “Het is een snelle machine voor een overzichtelijk budget”. U bent dus meteen competitief met deze auto.

Concept: Gewicht, demping en vermogen zijn belangrijk in de OffRoad Sport. We maken de auto zo’n 500 kilo lichter, door de body en het chassis aan te passen en waar mogelijk kevlar panelen te gebruiken. De cabine waar rijder en bijrijder zitten blijft van metaal en wordt voorzien van een complete FIA gekeurde rolkooi, die we in eigen huis hebben ontwikkeld en certificeren. Zo heb je het optimale compromis tussen gewicht en veiligheid. Versterkingen zoals een speciaal ontwikkelde vooras zorgen ervoor dat het lichte gewicht niet ten koste gaat van de betrouwbaarheid.

Demping: Voor de demping maken we gebruik van Reiger Coil-Overs, die we in alle ORD auto’s toepassen. Daar hebben we uitstekende ervaringen mee, ze geven je auto als het ware vleugels en vangen de klappen in zwaar terrein perfect op. Er zit veel ontwikkeling in de dempers en die kunnen we direct toepassen in de RALLY CRUISER. Zo is bijvoorbeeld Corner Control als optie leverbaar, daarmee profiteer je direct van de ervaring die de fabrikant opdoet in de Dakar voor de grote teams.

Vermogen: De motor van de RALLY CRUISER is de bekende 4.2L 6 Cylinder Turbo Diesel met 24 kleppen uit de HDJ80. De originele motor van Toyota is enorm degelijk, daar hoeven we weinig aan te doen om ‘m snel en betrouwbaar te maken. Verwacht geen extreme vermogens, maar daar is het bij deze auto niet om te doen. Om de betrouwbaarheid te garanderen wordt het blok voorzien van extra koeling. De RALLY CRUISER beschikt over een zware radiator en een grote intercooler zodat het blok ook bij lange woestijnetappes geen krimp geeft en altijd betrouwbaar is. Origineel heeft de motor al veel vermogen en met onze aanpassingen aan de koeling en brandstofpomp halen we er zo’n 260PK en dik 500NM uit, zodat je in de wedstrijden altijd genoeg vermogen hebt.

Prijs: De grootste troef van de RALLY CRUISER is misschien wel z’n prijs. De ombouw kost € 50.000,-, ex BTW, een bedrag waar je nu een gebruikte rallyauto voor koopt. Wij zien het is een heel goede optie voor mensen die al wat ervaring hebben en een stap hoger willen !! Het is een goede en snelle auto waarmee je naar een top tien klassering kunt rijden. Door z’n aandrijflijn en de sterke dieselmotor is de RALLY CRUISER perfect geschikt voor lange wedstrijden waar naast de pure snelheid ook de navigatie en strategie een rol speelt. Hier onder vind U de specificaties.

  • Motor: 4.2 TD 24 valve. 260 PK en 500 NM.
  • Gewicht: circa 2200 kg. (reglementair voor T-1)
  • Rolkooi: CRM024 staal 45x 2,5 mm en 40 x 2.0 mm.
  • Voor + Achter starre assen, verstevigd waar nodig.
  • Optie: voor groot 9 inch diff, open diff; Optie L.S.D.
  • Achter standaard diff; Optie: electrische sper; Optie: torsen diff / L.S.D.
  • Versnellings + tussenbak: standaard.
  • Cardan assen: standaard.
  • Schokdemper + veren: 1 per wiel, Coil-Over 3 weg verstelbare REIGER schokdemper zonder corner control.
  • Koeling: ORD alu radiateur.
  • Stoelen: Sabelt / Sparco twv  350,- ex btw per stuk.
  • Gordels: L-tec / Sparco 6 punts.
  • Brandblussers: 1x handblusser.
  • Brandblus instalatie: complete installatie FIA.
  • Tripmaster: 1x Terratrip + 2x probe + voetbediening.
  • Optie 2e tripmaster:  Terratrip 202+  = 400,- euro ex btw, incl montage.
  • Hoofdstroom: 1x mechanisch binnen. 2x electrisch buiten.
  • Tank: 190 liter FIA FT-3 + kleppen in ontluchting en vulpunt.
  • Diesel leidingen: Goodrich RVS.
  • Remslangen: compleet RVS.
  • Handrem: hydraulisch.
  • Remkrachtverdeler: binnen bereikbaar.
  • Dash: origineel + diverse aanpassingen.
  • Ramen: kunststof + schuifruit L+R.
  • Wielen: 6x alu competitie BRAID 7 j x 16.
  • Banden: 6x BF-Goodrich mud km2. Standaard geleverd.
  • Uitlaat: RVS. 1.2 mm of TEXINOX side pipe.
  • Bodywork voorzijde: origineel model van Kevlar.
  • Bodywork achterzijde: pickup ORD van Kevlar.
  • Portieren: staal origineel, kaal gemaakt, Kevlar binnenplaat.
  • Motorkap: Kevlar ORD model.

De auto kan naar wens worden aangepast met bijzondere opties. Daarnaast biedt ORD Off-Road Rally Development / 4×4 Centrum Ermelo complete “Rally Service & Logistics” voor, tijdens en na de wedstrijden (kijk voor meer informatie bij: “Rally Service & Logistics”), om ervoor te zorgen dat de auto uitstekend onderhouden en steeds up-to-date blijft. In het foto-album hier naast alvast een “sneak preview” van de bouw van deze RALLY CRUISER’s